БОГОСЛУЖБОВІ ВКАЗІВКИ на 3 листопада 2018 року.
3 листопада. Димитрівська поминальна субота. Прп. Іларіона Великого. Прп. Іларіона, схимника Києво-Печерського
На відміну від батьківських субот М'ясопусної і Троїцької, що мають загальноцерковне значення, про Димитрівську суботу Типікон замовчує, оскільки вона є благочестивим встановленням наших предків.
Примітка: Димитрівське поминання спочилих відбувається в суботу перед днем пам'яті великомученика Димитрія Солунського, якщо з цією суботою не співпадає бдінне або полієлейне свято. У випадку такого збігу поминання спочилих переноситься на попередню суботу, або ж, служба свята переноситься на інший день.
Полієлейна служба на честь преподобного Іларіона, схимника Києво-Печерського переноситься на інший день.
Порядок читань, згідно з календарем:
2 Кор., 178 зач., V, І – 10. Лк., 29 зач., VІI, 2-10.
За упокій: 1 Сол., 270 зач., IV, 13-17. Ін., 16 зач., V, 24-30.
На вечірні кафізма 18-а.
На «Господи, взиваю» стихири на 6: преподобного, глас 4-й - 3, і мученичні Октоїха, глас 5-ий - 3.« Слава» - рівноапостольного, глас 2-ий, «І нині» - догматик, глас 5-й: «В Червоному морі ...».
Входу немає. Прокимен дня, глас 7-ий: «Боже, Ти Заступник мій...», зі стихом.
На стиховні стихири Октоїха, глас 5-й (із заупокійними приспівами: «Блаженні ті, кого обрав...», та ін.). «Слава і нині» - Богородичний Октоїха.
Після Трисвятого - тропар, глас 2-й: «Апостоли, мученики і пророки ...». «Слава» - іншийтропар, глас той же: «Пом'яни, Господи, як благий ...», «І нині» - Богородичний, глас той же: «Мати Свята ...».
На утрені замість «Бог Господь» - «Алилуя», глас 2-ий, із заупокійними стихами: 1-ий - «Блаженні ті, кого обрав і прийняв ти, Господи», 2-ий - «Пам'ять про них з роду в рід», 3-ій - «Душі їх у блаженстві перебуватимуть».
Тропар, глас 2-й: «Апостоли, мученики і пророки... » (двічі). «Слава» - інший тропар, глас той же: «Пом'яни, Господи, як благий... », «І нині» - Богородичний, глас той же: «Мати Свята ...».
Кафизма 16-а. Звичайна мала єктенія. Сідальні Октоїха, глас 5-ий: зі стихами, «Слава, і нині…» Богородичний (Порівн .: Типікон, гл. 13.)
Кафизма 17-а (Непорочні) за Уставоом співається, на 2-й глас; ця кафизма розділяється на дві частини, або статії. Приспів до стихів 1-ої статті: «Благословен єси, Господи, навчи мене заповітів Твоїх». В кінці статті «Слава, і нині» не співається, але замість цього тричі (з приспівом) останні стихи: «Коли б не закон Твій...», «Повік не забуду повелінь Твоїх ...».
Примітка. Щодо закінчення першої і другої статті 17-ої кафизми при заупокійному богослужінні існують такі думки: 1) кожен з двох останніх стихів першої і другої статті співається по тричі з відповідним приспівом; 2) в кожній статті два останніх стиха об'єднуються «в один» і співаються з приспівом тричі.
Потім виголошується мала заупокійна єктенія: «Ще і ще... », хор: «Господи, помилуй» (один раз); «Ще молимося за упокій душ спочилих рабів Божих (імена) ...», хор: «Господи, помилуй» (один раз); «Щоб Господь Бог оселив душі їх ...», хор: «Господи, помилуй» (один раз); «Милості Божої ...», хор: «Подай, Господи». «Господу помолимось», хор: «Господи, помилуй» (40). Ієрей таємно читає молитву: «Боже духів і всякої плоті ...». Виголос: «Бо Ти єси Воскресіння ...». Хор: «Амінь».
Після цього починається спів 2-ої статті: «Твій я спаси мене...» з приспівом до стихів: «Спасе, спаси мене»; останні стихи статті: «Нехай живе душа моя ...», «Я блукаю, наче ягня загублене ...», співаються (з приспівом) тричі.
Потім на 5-ий глас співаються тропарі після Непорочних: «Собор святих ...» та інше, з приспівом: «Благословен єси, Господи ...». Виголошується мала заупокійна єктенія (див. Після 1-ої статті). В кінці її «Господи, помилуй» - 40 разів, а ієрей таємно читає молитву «Боже духів ...». Після виголосу співається сідальний, глас 5-ий: «Упокой, Спасе наш ...». «Слава, і нині» - Богородичний, глас той же: «Ти, що від Діви засяяв ...». Псалом 50-ий.
канони:
У храмі Воскресіння Христового – воскресний рядового гласа (з минулої Неділі) з ірмосом на 6 (ірмос один раз, тропарі на 5: три воскресних тропар, один Хрестовоскресний і один Богородиці, преподобного на 4 і Октоїха на 4.
У храмі Господському і Богородиці - храму з ірмосом на 6 (ірмоси по двічі), преподобного на 4 і Октоїха 1-ий (мученичний) на 4.
У храмі святого - канон преподобного з ірмосом на 6 (ірмоси по двічі), храму на 4 і Октоїха 1-ий (мученичний) на 4.
Біблійні пісні «Господеві співаймо ...».
Катавасія після 3-ої, 6-ої, 8-ої і 9-ої пісень - ірмоси 1-го (мученичного) канону Октоїха.
Після 3-ої пісні - звичайна мала єктенія; кондак та ікос преподобного, глас 3-ій, подібний «Діва днесь…»; сідальний преподобного глас 8, «подібний Премудрості». «Слава, і нині» - Богородичний Мінеї.
Після 6-ої пісні - мала заупокійна єктенія. Кондак, глас 8-й: «Зі святими упокій ...» та ікос, глас той же: «Сам Один єси Безсмертний ...».
На 9-ій пісні співаємо «Чеснішу».
Після 9-ої пісні співається «Достойно є». Екзапостиларій Октоїха:». «Слава, і нині» - Богородичний Октоїха.
«Хваліте Господа з Небес ...» і хвалітні псалми.
На хвалітніх стихири Октоїха (мученичні), глас 5-й - 4. «Слава» - мертвих Октоїха, глас той же, «І нині» - Богородичний Октоїха, глас той же.
«Тобі слава подобає ...» не читається, але відразу читець: «Слава Тобі, що показав нам світло». Читається щоденне славослів'я.
На стиховні стихири Октоїха, глас 5-й (зі своїми приспівами: «Блаженні ті, кого обрав ...», та ін.). «Слава і нині» - Богородичний глас той же».
Після Трисвятого - тропар, глас 2-й: «Апостоли, мученики і пророки ...». «Слава» - інший тропар, глас той же: «Пом'яни, Господи, як благий ...», «І нині» - Богородичний, глас той же: «Мати Свята ...».
На часах - тропарі: «Апостоли, мученики і пророки ...». «Слава» - «Пом'яни, Господи, як благий ...». Кондак: «Зі святими упокой ...».
Літургія свт. Іоана Золотоустого.
Блаженні Октоїха - 6.
Після входу - тропар, глас 2-й: «Апостоли, мученики і пророки ...», інший тропар, глас той же: «Пом'яни, Господи, як благий ...». «Слава» - кондак, глас 8-ий: «Зі святими упокой ...», «І нині» - Богородичний, глас той же: «Тебе і Стіну, і Пристановище ...».
Прокимен - дня і заупокійний, глас 6-ий: «Душі їх у блаженстві ...».
Апостол - дня і заупокійний (1 Сол., Зач. 270).
Алилуарій - дня (суботи): «Взивали праведні ...», стих: «Багато скорбот у праведних ...»; і заупокійний: «Блаженні ті, кого обрав ...».
Євангеліє - дня і заупокійне (Ін., Зач. 16).
Причасний - дня (суботи): «Радуйтеся, праведні ...», і заупокійний: «Блаженні ті, кого обрав ...».
Прес-служба Закарпатської єпархії.