+

субота, 26 травня 2018 р.

Богослужбові вказівки на 27 травня 2018 року

27 травня. Неділя 8-ма після Пасхи. День Святої Тройці. П’ятидесятниця. Мч. Ісидора. Прп. Микити, затворника Києво-Печерського, єп. Новгородського
Всенічна свята звершується за Тріоддю.
Примітка. За давньою традицією, в День Святої Тройці на святковому аналої (посеред храму) кладеться ікона П’ятидесятниці («Зішестя Святого Духа на апостолів»). Починаючи з великої вечірні в сам день свята (з колінопреклонними молитвами), на аналої знаходиться ікона Пресвятої Тройці. У понеділок Святого Духа ввечері (перед вечірнею) знову кладеться ікона П’ятидесятниці, яка залишається на аналої до віддання свята в суботу.
Календарні замітки:
На великій вечірні «Блажен муж» (вся кафизма).
На утрені величання: «Величаємо Тебе, Життядавче Христе, і шануємо Всесвятого Духа Твого, що Його від Отця послав єси Божественним ученикам Твоїм». «Воскресіння Христове бачивши…» не співаємо. На 9-ій пісні канону приспів: «Апостоли, зішестя Утішителя бачачи, здивувалися, як у вигляді вогненних язиків явився Дух Святий». «Свят Господь Бог наш» не співаємо.
З цього дня і до віддання П’ятидесятниці, на утрені, коли співається велике славослів’я, катавасія «Божественним покритий...».
На літургії антифони свята, вхідний стих: «Вознесися, Господи, силою Твоєю, будемо оспівувати і прославляти сили Твої». Замість Трисвятого - «Усі ті, що в Христа хрестилися...», замість «Достойно» - «Радуйся, Царице...». Після «Спаси, Боже...» співаємо «Ми бачили Світло Істинне...». Після відпусту літургії Царські врата зачиняються, звершується 9-тий час і велика вечірня.
На великій вечірні «Царю Небесний» (зазвичай співається народом). Початковий псалом читається, велика єктенія з додаванням особливих прохань, вхід з кадилом, великий прокимен «Хто Бог великий...» і читання колінопреклонних молитов. Відпуст вечірні при відкритих Царських вратах: «Христос, що з Отчого і Божественного лона принизив Себе і з небес на землю зійшов, і все наше єство прийняв та обожив його, після ж цього на небеса знову вознісся і сів праворуч Бога і Отця, а Божественного, і Святого, і єдиносущного, і рівносильного, і рівночесного, і співвічного Духа послав на святих Своїх учеників і апостолів і цим просвітив їх, а через них і світ увесь, — істинний Бог наш, молитвами Пречистої і пренепорочної святої Своєї Матері, святих славних і всехвальних богопроповідників та духоносних апостолів і всіх святих, помилує і спасе нас як благий і Чоловіколюбець. Амінь.».
Порядок читань, згідно з календарем:
Утр. - Ін., 65 зач., XX, 19-23.
Літ. - Діян., 3 зач., II, 1-11. Ін., 27 зач., VII, 37-52; VIII, 12.
На великій вечірні «Блажен муж» - кафизма вся.
На «Господи, взиваю» стихири свята, глас 1-й і глас 2-й - 10 (перша і четверта стихира - двічі). «Слава, і нині» - свята, глас 8-й: «Прийдіть, люди...».
Вхід. Прокимен дня. Паремії свята - 3.
На літії стихири свята, глас 2-й. «Слава, і нині» - свята, глас 8-й: «Коли Ти, Господи, послав Духа Твого апостолам...».
На стиховні стихири свята, глас 6-й (зі своїми приспівами). «Слава, і нині» - свята, глас 8-й: «Колись змішав Бог мови народів...».
Примітка. Після стиха «Не відкинь мене від лиця Твого...» співається стихира, глас 6-й: «Царю Небесний...». За традицією, цей піснеспів прийнято співати всенародно.
Після Трисвятого - тропар свята, глас 8-й: «Благословен єси, Христе Боже наш...» (тричі).
На утрені на «Бог Господь» - тропар свята, глас 8-й (двічі). «Слава, і нині» - той же тропар.
Кафизми 2-а і 3-я. Малі єктенії. Сідальні свята (по двічі).
Полієлей. Величання свята: «Величаємо Тебе, Життядавче Христе, і шануємо Всесвятого Духа Твого, що Його від Отця послав єси Божественним ученикам Твоїм», і вибраний псалом. Сідальний свята після полієлею, глас 8-й. «Слава, і нині» - той же сідальний. Степенна - 1-й антифон 4-го гласу. Прокимен свята, глас 4-й: «Дух Твій Благий наставить мене на землю правди»; стих: «Вислухай, Боже, молитву мою, і не зневаж мене». Євангеліє - Ін., Зач. 65. «Воскресіння Христове бачивши...» не співається, але відразу після прочитання Євангелія - псалом 50-й [1]. Після 50-го псалма: «Слава» - «Молитвами апостолів...», «І нині» - «Молитвами Богородиці...». Стихира свята, глас 6-й: «Царю Небесний...».
Канони: свята 1-й, глас 7-й, з ірмосом на 8 (ірмоси по двічі), і 2-й, глас 4-й, зі ірмос на 8 (ірмоси по двічі).
Біблійні пісні «Співаймо Господеві...» [2].
Катавасія після кожної пісні - спочатку ірмос 1-го канону (в першій пісні - «Морем покрив...»), потім 2-го (в першій пісні - «Божественним покритий...»).
Після 3-ої пісні - сідальний свята, глас 8-й: «Спасові улюблені...». «Слава, і нині» - той же сідальний.
Після 6-ої пісні - кондак свята, глас 8-й: «Коли Ти зійшов, мови змішав...», та ікос, глас той же: «Швидке й необхідне подай утішення...».
На 9-й пісні «Чеснішу» не співаємо. (Звершується звичайне кадіння.) За традицією, приспів до 9-ї пісні канону: «Апостоли, зішестя Утішителя бачачи, здивувалися, як у вигляді вогненних язиків явився Дух Святий» [3].
Після 9-ої пісні «Свят Господь Бог наш» не виголошується, а співається светильний свята: «Всесвятий Душе...» (двічі). «Слава, і нині» - інший світильний свята: «Світло — Отець,...».
«Все, що дише...» і хвалітні псалми.
На хвалітніх стихири свята, глас 4-й - 6 (кожна стихира - двічі). «Слава, і нині» - свята, глас 6-й: «Царю Небесний...».
Велике славослів’я. Після Трисвятого - тропар свята, глас 8-й (один раз). Єктенії і відпуст: «Христос, істинний Бог наш, що у вигляді вогненних язиків з Неба послав Пресвятого Духа на святих Своїх учеників і апостолів, молитвами Пречистої Своєї Матері, святих славних і всехвальних апостолів, і всіх святих, помилує і спасе нас, як благий і чоловіколюбець».
На часах - тропар і кондак свята.
На Літургії антифони свята.
Вхідний стих: «Вознесися, Господи, силою Твоєю, будемо оспівувати і прославляти сили Твої».
Примітка. Перед виголошенням вхідного стиха слід виголошувати «Премудрість, станьмо побожно».
Після входу - тропар свята. «Слава, і нині» - кондак свята.
Замість Трисвятого - «Усі ті, що в Христа...».
Прокимен, глас 8-й: «По всій землі розійшлося віщування їх і в кінці вселенної слова їх»; стих: «Небеса повідають славу Божу, творіння ж рук Його сповіщає твердь».
Апостол - Діян., Зач. 3.
Алилуя, глас 1-й: «Словом Господнім небеса утвердилися...»; стих: «З Неба поглянув Господь...».
Євангеліє - Ін., Зач. 27.
Задостойник - ірмос 9-ї пісні 2-го канону свята: «Радуйся, Царице ...» (до віддання).
Причасний - свята: «Дух Твій Благий наставить мене на землю правди».
Після «Спаси, Боже, люди Твоя ...» співаємо: «Ми бачили Світло Істинне...».
Відпуст свята: «Христос, істинний Бог наш, що у вигляді вогненних язиків...» (як на утрені).
За сформованою давньої богослужбовою практикою, одразу після відпусту Літургії царські врата і завіса закриваються, і звершується 9-ий час та велика вечірня.
В кінці 9-ого часу відкривається завіса. Перед великою[4]вечірньою дзвонять, як у великі свята. Початковий виголос вечірні: «Благословен Бог наш...». Читець: «Царю Небесний». Початковий псалом (читається). Ієрей читає світильничні молитви на солії перед царськими вратами. Єктенія велика з додатком після прохання «За подорожніх...» особливих прохань (див. в Квітній Тріоді). Кафизми немає.
На «Господи, взиваю» стихири свята, глас 4-й - 6 (див. На хвалітніх утрені; кожна стихира - двічі). «Слава, і нині» - свята, глас 6-й: «Царю Небесний ...».
Вхід. Прокимен великий, глас 7-й: «Хто Бог великий, як Бог наш? Ти єси Бог, що твориш чудеса », зі стихами (за звичаєм).
Після прокимна диякон виголошує: «Ще і ще, схиливши коліна, Господу помолимось». Хор: «Господи, помилуй» (тричі).
Ієрей читає першу молитву[5].
1-а молитва: «Пречистий, Нескверний, Безначальний, Невидимий...». Приєднується також молитва «Благословенний Ти, Владико, Боже, Вседержителю...». Після закінчення молитви диякон: «Заступи, спаси, помилуй, підведи і збережи нас, Боже, Твоєю благодаттю», хор: «Господи, помилуй» (один раз), диякон: «Пресвяту, Пречисту...», хор: «Тобі, Господи» . Ієрей: «Бо Твоє є, щоб милувати...».
Єктенія сугуба: «Промовмо всі...». Виголос: «Бо Ти милостивий...».
Диякон: «Ще і ще, схиливши коліна...». Хор: «Господи, помилуй» (тричі).
Ієрей читає другу молитву.
2-а молитва: «Господи, Ісусе Христе, Боже наш...». Приєднується також молитва «Господи, Господи, що зберіг нас від усякої стріли...». Після закінчення молитви диякон виголошує: «Заступи, спаси, помилуй, підведи...», хор: «Господи, помилуй» (один раз), диякон: «Пресвяту, Пречисту...», хор: «Тобі, Господи». Ієрей: «Благоволінням і благодаттю Єдинородного Твого Сина, з Ним же благословенний Ти, з Пресвятим благим і животворчим Твоїм Духом, нині, і повсякчас, і на віки віків».
«Сподоби, Господи...».
Диякон: «Ще і ще, схиливши коліна...». Хор: «Господи, помилуй» (тричі).
Ієрей читає третю молитву.
3-тя молитва: «Вічноплинне, животворче і просвітительне Джерело...». Приєднується також молитва: «Боже Великий і Вічний...». Ієрей читає і цю молитву до Святого Духа (творіння Святійшого Патріарха Константинопольського Філофея), яка цьому святу вельми личить, і хоч у греків її не читають, проте в усіх слов’янських давніх збірниках служб вона подається: «Царю Небесний, Утішителю Владико…» І інша молитва: «Боже Великий і Всевишній...». Після закінчення молитви диякон: «Заступи, спаси, помилуй, підведи...», хор: «Господи, помилуй» (один раз), диякон: «Пресвяту, Пречисту...», хор: «Тобі, Господи». Ієрей: « Ти бо єси упокоєння душ і тіл наших, і Тобі славу возсилаємо, Отцю, і Сину, і Святому Духу, нині, і повсякчас, і на віки віків». Царські врата зачиняються.
Єктенія: «Доповнімо вечірню...», і голововклонна молитва.
На стиховні стихири свята, глас 3-й: «Нині явним знаменням...» (Зі своїми приспівами). «Слава, і нині» - свята, глас 8-й: «Прийдіть, люди...».
Після Трисвятого - тропар свята, глас 8-й: «Благословен єси, Христе Боже наш...» (один раз). На спів тропаря, за звичаєм, відкриваються царські врата.
Виголос: «Премудрість», та інше за звичаєм[6].
Відпуст з відкритих царських врат: «Христос, що з Отчого і Божественного лона принизив Себе і з небес на землю зійшов, і все наше єство прийняв та обожив його, після ж цього на небеса знову вознісся і сів праворуч Бога і Отця, а Божественного, і Святого, і єдиносущного, і рівносильного, і рівночесного, і співвічного Духа послав на святих Своїх учеників і апостолів і цим просвітив їх, а через них і світ увесь, — істинний Бог наш, молитвами Пречистої і пренепорочної святої Своєї Матері, святих славних і всехвальних богопроповідників та духоносних апостолів і всіх святих, помилує і спасе нас як благий і Чоловіколюбець. Амінь. ».
[1] Існує традиція, згідно з якою Євангеліє, по аналогії з богослужінням Неділі Квітної, покладається на аналой для цілування разом з іконою свята (порівн .: Типікон, гл. 49, «У суботу Квітну вечора»).
[2] В тих храмах, де припис про поєднання канону із співом біблійних пісень неможливо виконати, допустимо до канону свята співати приспів: «Пресвята Тройце, Боже наш, слава Тобі» (див.: Никольский К., прот. Пособие к изучению Устава богослужения Православной церкви. С. 651).
[3] Цього приспіву немає в Квітній Тріоді.
[4] Ввечері на двонадесяті Господні свята звершується велика вечірня з входом і великим прокимном.
[5] Всі колінопреклонні молитви ієрей читає на колінах в Царських вратах, лицем до народу; за встановленою практикою, під час читання молитов ієрей тримає в руках квіти.
[6] Після виголосу: «Премудрість» - хор: «Благослови», ієрей: «Сущий благословенний...», хор: «Утверди, Боже ...», ієрей: «Пресвята Богородице, спаси нас», хор: «Чеснішу від херувимів...», ієрей : «Слава Тобі, Христе Боже...», хор: «Слава, і нині», «Господи, помилуй» (тричі), «Благослови»; ієрей виголошує відпуст.
Прес-служба Закарпатської єпархії.

Рекомендована публікація

Щодо забезпечення права релігійних громад на зміну юрисдикційної підлеглості

З огляду на те, що протягом останнього часу було поширено низку заяв, де містяться застереження щодо сприяння органів місцевого с...

Графік перебування копії Томосу про автокефалію УПЦ на парафіях Закарпатської єпархії УПЦ ( ПЦУ)

Графік перебування копії Томосу про автокефалію УПЦ на парафіях Закарпатської єпархії УПЦ ( ПЦУ)
Графік перебування копії Томосу про автокефалію УПЦ на парафіях Закарпатської єпархії УПЦ ( ПЦУ).

Найкраще на сайті: