5 лютого- Неділя про митаря і фарисея.Розпочинається підготовка до Великого посту.
Ця неділя – особлива, адже відкриває
перед нами перспективу найбільш важливого відрізку богослужбового року і
розпочинає підготовку до Великого посту.
Головна мета підготовчих неділь –
нагадати нам, що таке справжнє покаяння, той стан душі, коли людина
об’єктивно бачить власні духовні вади і погані вчинки, а не шукає такі
вади в іншому.
Зовнішньою ознакою цієї підготовки є
особливий піснеспів, який від цієї суботи лунатиме кожної Всенічної
майже до Пасхи: «Покаяння відкрий мені двері, Життєдавче…»
А для того, щоб відкрити ці двері,
Церква пропонує відповідне недільне Євангельське читання, завдяки якому
неділя й отримала назву – Неділі про митаря і фарисея.
Зараз у списку престижних професій
сучасності співробітник податкової поліції або високопосадовець митної
служби (сьогоднішні нащадки колишніх митарів) посідають почесні місця та
є омріяною ціллю для багатьох молодих людей.
Водночас якщо вас назвуть фарисеєм,
скоріше за все, ви образитесь. І невипадково, адже за цим словом міцно
закріпилася асоціація з лицемірством та нещирістю.
Та варто замислитися, хто ж були фарисей та митар у часи Господа Ісуса Христа.
Сьогодні слово «Фарисей» символізує щось
погане. Проте 2000 років тому фарисеї були духовною елітою суспільства.
«Відокремлені» — буквально перекладається ця назва. Фарисеї вважали
себе відокремленими від усього нечистого, незаконного. Знавці обрядів та
приписів Тори, вони вважали себе чи не єдиними істинними втілювачами
духовних законів у повсякденному житті (мається на увазі Закон Мойсея).
На противагу їм митарі завжди
користувались дурною славою – і це зрозуміло, адже мало того, що частину
державних податків вони нахабно привласнювали собі, так до всього
іншого ще й працювали на язичницьку державу – ненависну Римську імперію.
Більшої нечистоти в очах істинного фарисея годі було й шукати!
А тепер поглянемо на текст Євангелія від Луки:
Сказав також і до деяких, які були упевнені в собі, що вони праведні, а інших принижували, таку притчу.
Два чоловіки прийшли до храму помолитися: один фарисей, а другий митар. Фарисей,
ставши, так про себе молився: Боже! Дякую Тобі, що я не такий, як інші
люди, грабіжники, неправедні, перелюбники, або як цей митар. Пощу двічі на тиждень, даю десятину з усього, що надбаю.
А митар, стоячи
віддалік, не смів навіть очей звести на небо; але, б’ючи себе в груди,
говорив: Боже, будь милостивий до мене, грішного!
Кажу вам, що цей
пішов до дому свого виправданий більше, ніж той: бо всякий, хто
підноситься, принижений буде, а хто принижує себе, піднесеться.
Зазвичай ми звикли дивитися на інших,
ретельно фіксуючи їхні вади та з легкістю записуючи їх до стану
грішників та ворогів – і Божих, і особистих.
Тим часом будь-який православний
молитвослов починається словами так званої «митаревої молитви»: «Боже,
милостивий будь до мене, грішного!» Це невипадково, оскільки будь-яке
духовне життя людини може розпочатись лише з усвідомлення власних гріхів
і недосконалості.
Тож нехай нелицемірне смирення перед
Богом та ясне бачення передусім своїх духовних проблем стануть для
кожного з нас початком пошуку Правди. А для цього частіше вдивляймося в
Мірило дійсної праведності – Господа Ісуса Христа, адже Він і прийшов у
цей світ для того, щоб зробити людину по-справжньому досконалою.